Všechny články

11/2024

Doručování v soukromém právu: Možnosti, rizika a smluvní úpravy

Doručování je zásadní součástí procesů v soukromém právu, které zajišťují efektivní komunikaci mezi stranami. Správné doručení má klíčový význam pro zahájení lhůt pro uplatnění práv, splnění povinností a zajištění platnosti právních úkonů. S rostoucí digitalizací se častěji uplatňují nové formy doručování, které přinášejí výhody i rizika. Tento text se zaměřuje na hlavní způsoby doručování, specifika elektronické komunikace, smluvní úpravu a hranice právní fikce v oblasti doručování.

Poznámka: Článek se nevztahuje na doručování v pracovním právu, které podléhá specifickým pravidlům.

Druhy doručování

V soukromém právu lze rozlišit pět hlavních způsobů doručování, z nichž každý má svá specifika:

1. Osobní doručení: Tento způsob je spolehlivý tehdy, pokud je doručení náležitě doloženo, například podpisem adresáta na doručovaném dokumentu nebo za přítomnosti svědka, což eliminuje riziko sporů a „slova proti slovu“. Samotné předání dokumentu adresátovi nemusí být dostatečným důkazem, pokud není jinak potvrzeno.

2. Doručení poštou: Poštovní zásilky doporučujeme odesílat doporučeně s dodejkou, abychom byli schopni následně prokázat, že adresát měl možnost se se zásilkou seznámit (došla do jeho dispoziční sféry). V případě, že máme z nějakého důvodu na spěch, je vhodné expresní doručení zásilky. Zdá se to jednoduché. Ale co když adresát nespolupracuje? Při doručování zásilek poštou můžeme využít zákonné fikce doručení dle § 570 (1) občanského zákoníku (OZ) a domněnky doručení dle § 573 OZ.

·        Fikce doručení podle § 570 (1) OZ: Jedná se o „fingování“ doručení. Pokud adresát úmyslně překazil doručování (např. zásilku nepřevzal od doručovatele či nevyzvedl na poště), právo nám jde na pomoc a tváří se, jako by zásilka doručená byla. Je však důležité poznamenat, že pokud zásilka nemohla být doručena vůbec, například protože adresát nemá na uvedené adrese poštovní schránku, nelze fikci na doručení aplikovat. V takovém případě se zásilka nepovažuje za doručenou.

·        Domněnka doručení podle § 573 OZ: Zákonná domněnka nám pomáhá stanovit datum doručení zásilky, pokud není jasné, a vztahuje se k situacím, kdy pošta prokazatelně dodala zásilku do dispoziční sféry adresáta (například do jeho poštovní schránky). Pak se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání (případně patnáctý pracovní den, pokud byla odeslána na adresu v jiném státě). Domněnka je vyvratitelná, což znamená, že pokud adresát prokáže, že k doručení došlo jiný den, domněnka se nepoužije.

3. Doručování prostřednictvím datových schránek: Tento způsob je v ČR povinný pro právnické osoby a podnikatele ve vztahu k úřadům, ale v rámci vzájemné komunikace mezi podnikateli povinnost využívat datovou schránku není. Pokud se však smluvní strany dohodnou na doručování přes datové schránky, může to být jedním z nejjistějších způsobů doručení, i z pohledu prokazatelnosti. Zásilka je ze zákona doručena při přihlášení do schránky nebo po 10 dnech od jejího dodání.

4. Doručení kurýrem: Tento způsob se obzvláště v mezinárodním doručování ukazuje jako efektivní, protože pošta zde často nemusí být spolehlivá. Kurýrní služby umožňují přesné sledování zásilek a poskytují potvrzení o doručení. Při doručování profesionální kurýrní službou (pokud je provozovatelem poštovních služeb) se pak uplatní i fikce a domněnka doručení uvedená výše.

5. Doručení e-mailem: Elektronická pošta je rychlý a pohodlný způsob doručování, stejně jako u ostatních způsobů je však zapotřebí myslet na dokazování doručení. Ačkoliv se ve smlouvách často sjednávají právní domněnky a fikce doručení e-mailem, není to optimálním řešením. Judikatura k této otázce není zcela jednotná a soudy to mohou posuzovat různě. Doporučujeme proto vnímat doručení e-mailem obezřetně a zaměřit se na smluvní ošetření rizik.

Řešení rizik doručování e-mailem

Za účelem mitigace rizik při doručování e-mailem doporučujeme ve smlouvě sjednat následující opatření:

·        Požadovat potvrzení příjemce o doručení e-mailu, čímž se eliminuje nejistota ohledně doručení.

·        Sjednat si náhradní řešení pro subjektivní nemožnosti seznámení se s e-mailem, např. kvůli nepřístupu k internetu.

·        Sjednat si jiný způsob doručování pro důležité dokumenty (např. odstoupení od smlouvy či výpověď), např. prostřednictvím výše zmíněné datové schránky.

Smluvní úpravy doručování

Doručování v soukromém právu je komplexním procesem, kde každá metoda přináší svá rizika i výhody. Pečlivá smluvní úprava a promyšlené řešení doručovacích rizik mohou významně přispět k předcházení sporům a k právní jistotě v komunikaci mezi stranami.

V praxi je běžné, že si strany sjednávají vlastní pravidla pro doručování. Doporučujeme věnovat pozornost zejména tomu, aby ve smlouvě byla řádně specifikována adresa pro doručování, povinnost adresáta informovat o změnách adresy a způsob potvrzení a prokazování doručení.

Chcete poradit? Domluvte si on-line schůzku.

vyberte si termín

Kam dál

všechny články
Informaci o zpracování osobních údajů naleznete ZDE.
Zásady ochrany osobních údajů

© 2020 Kruták & Partners, advokátní kancelář s.r.o. Všechna práva vyhrazena.